Foto's bewerken in Lightroom & Presets (voorinstellingen)

Gepubliceerd op 5 mei 2021 om 11:33

Een prachtige instagram pagina waarbij alle beelden perfect op elkaar zijn afgestemd. Een droom van iedere fotograaf. maar hoe doe je dat?

Het woord preset zie je tegenwoordig minimaal 10 keer per week voorbij komen op de sociale media. Maar wat is het eigenlijk? en wanneer gebruik je het? Preset staat eigenlijk voor voorinstelling. Heel makkelijk gezegd: met een voorinstelling bewerk je jouw foto's in een handomdraai in dezelfde stijl. Veel mensen denken dat het gebruik van een preset klik en klaar is - ik heb een nieuwtje voor je; ZO makkelijk kom je er niet van af.

 

Iedere foto wordt genomen tijdens bepaalde omstandigheden: zon, half bewolkt, geheel bewolkt of misschien zelfs in het donker. Het kan nooit zo zijn dat een instelling toe te passen is op al deze foto's. Wel is het zo dat je met het gebruik van een goede preset veel tijd bespaard. Zo heb ik zelf 2 presets die ik voor iedere shoot gebruik: een kleur en zwart/wit preset. Die laatste is zeker geen overbodige luxe want i loveee zwart/wit en vind het altijd een toevoeging aan een reeks foto's die ik oplever. Deze presets plaats ik dus op iedere foto maar hoor daarbij in 90% van de gevallen de belichting, hier en daar het contrast en tinten aan te passen (op iedere foto).

 

De voordelen van het gebruik van een preset is dus in eerste instantie het besparen van tijd.. heel veel tijd. Ik lieg niet als ik in het begin van mijn carrière zeker 40 min per foto bezig was en fotografeerde tegen een "bijna gratis" tarief. Inmiddels heb ik dit terug gebracht naar 5-10 min (wel afhankelijk of ik ook Photoshop gebruik.. maar dat is even next level). Een besparing van tijd van meer dan 75%!

Het tweede voordeel en ook meteen het punt waar veel fotografen tegen aan lopen: een duidelijk eigen stijl. Jouw klanten willen zien wat voor foto's je maakt en visualiseren hoe hun eigen foto's er uit komen te zien. Hoe duidelijker jouw eigen stijl is, hoe groter de kans dat de  klant achteraf krijgt wat hij/zij verwachte. Een eigen stijl ontwikkelen doe je alleen niet 1,2,3 en geloof me, je veranderd heus nog wel een keer door de jaren heen (want: trends en eigen inzicht).

Heb jij moeite met het ontwikkelen van jouw eigen stijl en kun jij wel wat hulp gebruiken? Laat mij je dan helpen!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.