Hoe om te gaan met ontevreden klanten?

Gepubliceerd op 1 augustus 2021 om 16:48

De term "klant is koning" is haast niet weg te denken. Maar klopt dit eigenlijk wel?

Je kent het wel: uren lang hard werken, zelf meer dan tevreden over het eind resultaat en dan.. toch een ontevreden klant. Iets waar we (bijna) alles aan doen om te voorkomen. Je werkt met en voor mensen en hoopt dat iedereen een positieve ervaring aan de samenwerking overhoud. Een tevreden klant brengt nu eenmaal meer nieuwe klanten dan een ontevreden klant.


Kom achter de kern van de " klacht"
Het is belangrijk dat je er achter komt wat de kern van de ontevredenheid is. Communicatie is Key en uit ervaring kan ik zeggen dat het eind resultaat vaak niet het probleem is, maar de weg er naar toe. Wie of wat schept de verwachting? Hoe duidelijk communiceer je? Wat leg je vast op papier? Hoe standvast ben jij als het gaat om jouw werk?


Zoek een passende oplossing

Als je de kern van de klacht achterhaald hebt, weet je waar je de oplossing kunt zoeken. Voorbeeld: jouw foto's zien er niet altijd even consistent uit. De klant is met de door jou opgeleverde foto's niet tevreden: de klant vindt ze te donker. In jouw portfolio zijn licht en donker bewerkte foto's terug te vinden (dit doe jij naar eigen inzicht). Je kunt verschillende dingen doen. Vanuit de gedachte "klant is koning" ben je wellicht geneigd om de foto's direct opnieuw te bewerken. Wat een betere oplossing is: vraag wat de verwachting was en in hoeverre het afwijkt van jouw product. Erken de gevoelens van de klant en beoordeel vanuit jouw expertise of opnieuw bewerken op zijn plaats is. Door in gesprek te gaan en te blijven worden veel klachten al een stuk  milder dan in eerste instantie leek. 


Ken je ideale klant en sta achter je prijzen

De ideale klant is iemand die jouw werk adoreert en jouw werk op de juiste waarde schat. Wat ik hier mee bedoel? Een klant die vooraf om korting vraagt, twijfelt over de waarde van jouw product. Op het moment dat jij hierin mee gaat, geef je de klant gelijk - want: ik ben er content mee dat jij minder betaald voor het zelfde product. Schat jouw klant jouw waarde niet goed in? is het niet jouw ideale klant. En dat kan.. niet iedereen kan jouw klant zijn. Hoe meer jij geloofd in jezelf en jouw product, hoe zelfverzekerder je bent wanneer een klant ontevreden is.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Ik geef 1 op 1 coaching en help jou bij het stellen van doelen en vooral; de weg daar naar toe!

Meer info? Stuur mij een Whatsappje; +31611696939


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.